feb 29 2012

Del 2.

En bit in i resan.

Efter ett nästan en vecka med mycket Disney tog vi tajm-out och hittade istället till Universal’s två parker, en dag Islands of Adventure med bland annat Harry Potter och hela Marvel-gänget och dagen efter till Universal Studios.

Harry Potter-världen var relativt ny, vilket märktes, den drog mycket folk och hade mycket teknik inne i det stora uppbyggda slottet som inhyste attraktionen. Fanns en hel stad uppbyggd direkt ifrån böckerna. -Helt i onödan. Jag har inte ens sett filmerna, men åkturen inne i slottet var mäktig.

Deras modell av uppskjutet/fritt fall, Dr. Doom, var 27,3 gånger bättre (uppskattnignsvis) än något liknande i Sverige. Mer kraft! Fortare upp och snabbare i vändningarna. Den ska man inte åka med något i magen.

Men det var på Universal Studios jag upplevde resans bästa simulator/show: Terminator 2. Väldigt påkostad och mäktig. Och det var här som jag blev hotad att delta i Fear Factor vilket jag mycket motstridigt gjorde.

Första steget va uttagningar som jag nätt och jämt klarade mig igenom. Bristen på inhemsk kultur va större än de fysiska bristerna… Gick iaf vidare och sen blev det skrivkramp med allt friförklarande och friskförklarande för att man överhuvudtaget skulle få vara med. Outfitting av kläder, läkarkontroll, regelgenomgång, skyddsinstruktioner och ytterligare pappersexercis. Vi var till slut 4 tappra lagom lyckligt ovetandes killar bakom kulisserna. Framför hade nu publiken börjat samlas.

På med lekkläder och skyddssele.  Sen klättra upp 4 våningar och ut på en smal plattform och greppa tag om handtaget innan golvet försvinner. Hängandet efterföljdes av ett “nerramlande”. Detta moment var inget elimineringsmoment, så jag fick leka ett tag till.

Jag hänger med ett litet tag till.

I nästa gren parades jag ihop med en av de andra deltagarna, sen hängdes jag upp från taket och fick en hink att fånga små sandsäckar som min medtävlande skulle hämta ur ett akvarium fyllt med ålar.

Mitt lag vann. 4 sandsäckar mot 3. I nästa moment var det omvända roller, jag fick 4 “sandsäckar” vilka nu var utbytta till bläckfiskar som jag skulle kasta gungandes till min nu fastspända partner. Vinst ännu en gång. I nästa steg, finalen, skulle jag tävla mot min egen partner.

Jag mitt i bild, bläckfisk på väg att kastas.

Klättra upp för en vägg, riv ner flaggor på vägen och åk nerför en lejdare, spring till en bil med den nyckel som finns på sista flaggan högst upp. Starta bilen som då hissas upp i luften, klättra fram på huven och riv av de flaggor som hänger längst fram på bilen, klättra tillbaka till baksätet där en bazooka väntar. Sikta på målet på väggen, skjut och vinn. Så var reglerna. Lite annorlunda i verkligheten. När vi fick ta på oss simglasögon innan vi gick fram till startpositionerna borde man anat nåt…

Klättrar lungt och försiktigt. Typ.

Gick dock hyfsat bra trots allt. Mest eftersom jag vann! Been there, done that, got the t-shirt! “Fear is not a Factor for Me!” Bar den stolt inne på Universal och fick gratulationer och kommentarer under resten av dagen.

Filmvarianterna av tävlande kommer separat.

Lördag. Uppställning för avförd till Animal Kingdom. Denna dagen blev nog mer lyckad än den skulle kunna varit om vi inte haft Zoie med oss. Hon var ju sällsynt söt i sin giraff-outfit. Detta tyckte personalen inne på parken också som gav oss VIP-behandlingen med företräde i köer och Zoie fick mer uppmärksamhet än någon annan under paraden, Musse och alla hans vänner, inklusive dansare skulle ju kela med henne. Dom som stod på motsatt sida fick i alla fall se ryggen på sina favoriter.

Ännu en dag med shopping, denna inne i ett av dom stora (det största?) varuhusen i Orlando. Största upplevelsen här var helt klart M&M-store. Löjligt stor butik med M&M-saker i alla former. Igen, More is More, för det är så man gör det i USA.

feb 27 2012

Pizza.

Snart utdöende även i Italien. Äkta vedeldad pizza.

feb 27 2012

Middag.

Who had Roger Rabbit for dinner? I did. Kaningryta. Nom-nom…

feb 26 2012

Del 1.

Första dagarna.

Avfärd från Malmö tisdag förmiddag, vi är nu tillbaka till den 31 Januari, Herrens år 2012. Känns som en hel månad sen. Eftersom vår resa hade vissa tidsramar vi ville hamna inom var vi tvungna att flyga från Stockholm. Med mellanlandning i Köpenhamn på vägen dit. Däri låg misstag nummer 1. Det snäva bytet på Kastrup gjorde att vi kom fram i lugn och ro i Chicago (torsdag kväll lokal tid), dock inte vårt bagage. Så natten vi tillbringade på ett flygplatshotell samt resan vidare morgonen efter till Orlando genomfördes med enbart handbagage. Otroligt smidigt. Ur släpande-synpunkt.

Zoie sovandes i hennes lilla säng 33.000 fot ovan mark.

Vi landar fredag förmiddag i Orlando. 3 timmars flyg och 30 graders skillnad. We like. Möttes av Edbergs och insikten om att shopping stod på dagens to-do lista eftersom vi inte hade en aning om när bagaget skulle komma. Lugna dagen att njuta och komma till rätta blev inte så lugn.

Lördagens event var Bush Gardens. Äventyrsdjurpark? Berg-och-dalbanor/safaris/afrikatema/mängder av djur. Vi hann iaf få vårt bagage precis innan vi skulle åka hemifrån, vilket var rätt skönt. Pluspoäng till SAS igen. Jennies höjdpunkt denna dagen var klart giraffsafarin. Åker ut i en inhägnad och blir bokstavligen talat anfallen av girafferna i deras jakt på salladsblad där vi stod bak på en stor jeep och försöker komma undan 5 meter hals och sen 2 meter tunga. Gick så där. Den första av många långa dagar.

Girafferna slåss om maten. Tung-viktare?

Soligt och varmt är lika med badvärld. Söndagen tillbringades bl.a. på Aquatica. Vattenrutschkanor med eller utan badringar. Men efter en halvdag här fick vi nog av simhud mellan tår och fingrar och tog steget mot första Disneyparken, Epcot. Den får nog ses lite som en blandning mellan en framtidsvärld och en -för amerikanare, snabbvisit till olika länder. Avlutades med stort fyrverkeri och show. Disney kan det där med stort rent generellt. More is More! Som kuriosa (indoktrinerats med en del sånt under resan) kan jag nämna att fyrverkerierna sköts av ett tre-shiftsarbetare. Avfyra, städa, förbereda, ladda. Bara det gör att man förstår omfattningen på dom här parkerna.

Epcot-världens mest kända fotobakgrund.

Måndagen var sen en mörk dag om man inte äger aktier i American Express. Outlet Shopping delux. Blev ju bara lite kläder och eventuellt nåt par skor *host-host*…

Äntligen dax för Disneypark igen på tisdagen. Hollywood Studios. Det är här man hittar det som hör mer till själva Disney-filmerna, men även “behind the scenes” med stuntshower som beskriver hur man gör vid filminspelningar och liknande. Toy Story 3D skjutaspel, hur fräckt som helst, Star Wars-simulator och Indiana Jones-stuntshow. Här finns även Tower of Terror, en hiss besatt av elaka krafter från The Twillight Zone och Rock-n-Rollercoaster, Aerosmith-musik-syncad limousine-bergochdalbana som skjuts iväg in i ett mörker. Denna värd var nog den bästa totalt sett. Men det är uppenbart att det här är så otroligt mycket mer än t.ex. Liseberg. Kön är halva attraktionen. Det är då man “ställs in” i temat eller historien som attraktionen föreställer.

Ovan Toy Story och härunder Star Tours där man blir rymdturist med C-3PO som kapten. Går så där bra. Men riktigt häftigt! Otroligt bra gjort.

Onsdag. Tillbaka och gjorde resten av Epcot.

Torsdag. Nästa Outlet. Punkt.

Vi gjorde dock ett Disney-tillägg på kvällen för att inte bryta ihop helt. Downtown Disney. Disneys mer seriösa butiker. Som den RIKTIGT stora Disney-affären. Har det tillverkats något med Musse-öron på finns det här… Där är  även LEGO-butiken (amazing!) Det är också hit de “vuxna” kommer för att umgås när parkerna stängt för dagen med barhäng och restaurangstråk.

feb 26 2012

Björn.

My name is Björn. Babybjörn.

feb 24 2012

Hemkomst.

Så har vi då kommit hem. Den fulla redogörelsen får ni vänta på ytterligare något. Kan dock bjuda på lite “Best of” bilder från Orlando-resan.

Zoies första resa gjordes i första klass, så gott om utrymme att sitta/ligga och leka på. Helt perfekt.

Coolaste Giraffen på hela Bush Gardens! Kanske sötaste?

Och av någon outgrundlig anledning hamnade jag i Fear Factor och tvingades utstå massa våghalsiga hjältemod. Och ja, jag vann!

Det gäller att sola HELA sig, så man inte får massa ränder efter blöjor och annat…

Det ingick en giraff i biljettpriset till en av parkerna, otroligt fördelaktigt. Jag gav dock min till en annan gäst eftersom SAS inte uppskattade den som handbagage. Dåligt.

Zoie och jag framför en av världens mest kända slott.

Ja, olika giraff-öron var ett stående tema.

Ska sammanställa resan något mer utförligt och kronologiskt inom snart. Håll till godo så länge. Go kväll!